Usuwanie kamienia nazębnego

Kamień nazębny tworzy się w wyniku reakcji mineralizacji płytki nazębnej. Już kilka sekund po umyciu zębów na ich powierzchni tworzy się osad złożony z elementów pochodzących ze śliny połączonych z bakteriami, resztkami pożywienia i płynami, tak zwany biofilm czyli płytka nazębna.

Biofilm jest  bezbarwny i powinien być usuwany dwa-trzy razy dziennie podczas mycia zębów. Brak szczotkowania lub nieumiejętne oczyszczanie powierzchni zębowych może nie usuwać płytki nazębnej. Z czasem staje się ona żółta i zaczyna dochodzić do jej mineralizacji, czego efektem jest powstanie kamienia nazębnego. Przybiera on barwę od żółtej do brązowej, ponieważ pochłania barwniki z pożywienia. Oprócz nieestetycznego wyglądu jest też niebezpieczny dla tkanek przyzębia. W pierwszej kolejności powstaje na granicy zęba i dziąsła. Należy pamiętać, że w głównej mierze składa się on z bakterii, które mają wtedy bezpośredni kontakt z tkankami miękkimi. W konsekwencji może to doprowadzić do zapalenia dziąseł, a w późniejszym czasie nawet do zapalenia przyzębia. Na powstałym kamieniu nadal gromadzi się płytka nazębna, która dalej mineralizuje i zajmuje coraz większą powierzchnię zęba zarówno nad- jak i poddziąsłowo.

Nie ma reguły, jak szybko tworzy się kamień nazębny. Wszystko jest uzależnione od danej osoby oraz:

• higieny jamy ustnej,
  • diety (a w tym częstość i jakość spożywanych posiłków),
  • uwarunkowań genetycznych (np. skład śliny),
  • wieku (z wiekiem wzrasta podatność na odkładanie się kamienia).

Kamienia nazębnego nie można usunąć w domu, jedynie w gabinecie dentystycznym. Zabieg ten nazywa się „skalingiem”. Skaling wykonywany jest za pomocą skalera ultradźwiękowego lub przy użyciu narzędzi ręcznych. W przypadku wystąpienia kamienia poddziąsłowego konieczny może być również kiretaż (czyli oczyszczenie kieszonek przyzębnych z kamienia nazębnego). Po skończeniu warto wykonać higienizacyjny zabieg piaskowania, aby pozbyć się osadów i zapobiec powstawaniu przebarwień po skalingu. Na koniec należy wypolerować oczyszczone powierzchnie zębów oraz zabezpieczyć je wykonując fluoryzację.

Kamienia nazębnego nie należy lekceważyć. Jego zaleganie może mieć negatywny wpływ na zęby, dziąsła i całą jamę ustną oraz prowadzić do stanów zapalnych. Dzięki regularnym wizytom kontrolnym w naszym gabinecie stomatologicznym, najlepiej co 6 miesięcy, nasi specjaliści będą w stanie ocenić jak często dany Pacjent powinien mieć wykonywany zabieg. Zapewnimy profesjonalne, kompleksowe wykonanie skalingu i całego procesu higienizacyjnego.