577-787-004

Nadwrażliwość zębów

Nadwrażliwość zębów spowodowana jest utratą szkliwa, co powoduje odsłonięcie zębiny. Wtedy nawet nieszkodliwe bodźce generują odpowiedź bólową. Utrata szkliwa, określana jako starcie zęba, może być spowodowana:

• atrycją (spowodowana bruksizmem czy zaciskaniem zębów);
  • abrazją (jest wynikiem nieprawidłowego szczotkowania lub ciągłego kontaktu ciała obcego z zębem);
  • erozją (rozpuszczanie szkliwa pod wpływem kwaśnego środowiska, np. przez zbyt częste spożywanie soków i owoców cytrusowych);
  • abfrakcją („zgięcia” zęba spowodowane działaniem odśrodkowych sił żucia)

Najczęściej co najmniej dwa z wymienionych czynników muszą zadziałać, aby doszło do rozwoju nadwrażliwości.

W przypadku nadwrażliwości występuje odpowiedź bólowa na zimno i ciepło, przy spożywaniu słodkich, kwaśnych, a czasem także słonych potraw i napojów. Występują problemy ze szczotkowaniem zębów, a wizyty u dentysty mogą powodować uczucie dyskomfortu przy oczyszczaniu, osuszaniu czy dotyku.

Należy jednak pamiętać, że nadwrażliwość zębów nie jest wyrokiem i można ją leczyć. Lekarz po dokładnym określeniu przyczyny nadwrażliwości jest w stanie wybrać metodę leczenia, która sprawdzi się w konkretnym przypadku. Po wyeliminować czynnika sprawczego można wdrożyć leczenie, które lekarz wybierze u danego pacjenta. Główna zasada działania metod i preparatów leczących nadwrażliwość polega na zamknięciu kanalików zębinowych lub przerwanie odpowiedzi nerwowej na bodziec bólowy. Obecnie stosuje się w tych zabiegach preparaty zawierające fluor, wapń czy aldehyd glutarowy. Dostępne są również wieloskładnikowe preparaty, żywice, lasery czy powszechnie stosowane materiały glass-jonomerowe, kompozyty i korony ceramiczne. Po zabiegu pacjent otrzymuje od lekarza odpowiednie zalecenia do przestrzegania w domu.

Nadwrażliwość może rozpocząć się od tkliwości jednego zęba, a potem dotyka kolejne. Nie należy zatem zwlekać z udaniem się z tym problemem do lekarza-dentysty. W naszym gabinecie stomatologicznym zapewniamy szybkie wykrycie i wyeliminowanie tego problemu. Wczesna wizyta w naszym gabinecie zaoszczędzi wielu problemów i przede wszystkim bólu. Zapewniamy Pacjentom szybkie i profesjonalne leczenie oraz natychmiastowe i trwałe zniesienie reakcji bólowych.