Leczenie próchnicy

Próchnica zębów jest najbardziej rozpowszechnioną chorobą narządu żucia, która  jest uważana za chorobę infekcyjną wywoływaną przez wiele szczepów bakterii. Rozkładają one cukry i obniżają pH, co powoduje odwapnienie oraz rozpad twardych tkanek zęba.

Na rozwój próchnicy mają wpływ:

• Obecność płytki nazębnej (i zawartych w niej bakterii);
  • Węglowodany w diecie;
  • Podatność powierzchni zęba;
  • Odpowiednio długi okres czasu, w którym współwystępują powyższe czynniki.

Próchnica rozwinie się, gdy jednocześnie współdziałają wszystkie czynniki i zaburzona zostaje równowaga demineralizacji i remineralizacji pomiędzy śliną, płytką, a szkliwem.

Początkowo zmiany próchnicowe pojawiają się w postaci białych plam na zębie, które można zatrzymać dzięki codziennemu, skutecznemu usuwaniu płytki nazębnej, zmianą diety (na taką, która zawiera mniej cukrów) oraz miejscowym stosowaniem preparatów fluorkowych. Szybkie wykrycie pojawiających się zmian próchnicowych jest możliwe dzięki regularnym wizytom kontrolnym w gabinecie stomatologicznym, co pozwala na natychmiastowe, nieinwazyjne leczenie, bez naruszania twardych tkanek zęba (szkliwa i zębiny). Niestety gdy pacjenci zgłaszają się do lekarza-dentysty po dłuższej przerwie próchnica może już rozprzestrzenić się w głąb zęba. Na początku atakuje ona szkliwo, które w następstwie odwapnienia, odłamuje się i we wnętrzu ubytku tworzy się płytka, która zalega i powoduje progresję próchnicy do głębszych tkanek zęba. Próchnica wykryta na tym etapie, po dobrym oczyszczeniu i zmianie diety, może być jeszcze zatrzymana. Gdy zmiany próchnicowe dotrą do zębiny zaczynają one obejmować „żyjącą tkankę”, która jest bezpośrednio związana z miazgą zęba. Tak zwany „kompleks miazgowo-zębinowy” reaguje na te zmiany reakcjami obronnymi: tworzenie zębiny wtórnej i zapalenie miazgi. Gdy zapalenie jest zlokalizowane, czyli bakterie nie dotarły bezpośrednio do miazgi, można je wyleczyć zabiegami z zakresu stomatologii zachowawczej. Należy usunąć miękką, zainfekowaną zębinę, a następnie wypełnić ubytek estetycznym i trwałym materiałem. Zabiegi te przeprowadzane są bardzo szybko i bezboleśnie.

Jeżeli jednak bakterie, odpowiedzialne za zapalenie, dotrą do miazgi może dojść do martwicy, obejmującej całą tkankę. Gdy pacjent za długo zwleka z wizytą u lekarza, może to doprowadzić do przenikliwego bólu, utrudnionego spożywania pokarmów, a nawet powstania zmian okołowierzchołkowych (np. ropnia). Przy zmianach mających charakter nieodwracalny konieczne jest leczenie kanałowe, a w skrajnych przypadkach nawet usunięcie zęba.

Regularne wizyty w SOBOTA House of Dentistry i kontrolne badania stomatologiczne, najlepiej co pół roku, gwarantują szybkie wykrycie zmian próchnicowych oraz kompleksowe, profesjonalne leczenie na każdym etapie ich rozwoju. Dodatkowo przedstawienie przez lekarza instruktażu higieny jamy ustnej oraz zaznajomienie Pacjenta z zasadami profilaktyki zarówno w domu jak i gabinecie stomatologicznym mogą przyczynić się do wyeliminowania problemu próchnicy.