Choroba okluzyjna – bruksizm

Choroba okluzyjna to zaburzenie funkcji chociaż jednej części układu narządu żucia, czyli zębów, mięśni czy stawu skroniowo-żuchwowego, która powoduje w nim nierównowagę i doprowadza do destrukcji.

Objawy, które mogą pojawić się przy tym schorzeniu to:

• nadwrażliwość zębów,
  • zaciskanie zębów,
  • zgrzytanie zębami,
  • przeskakiwanie w stawie skroniowo-żuchwowym,
  • dyskomfort podczas żucia, mówienia, ziewania,
  • napięciowe bóle głowy,
  • uczucie ciągłego napięcia mięśni twarzy,
  • bóle karku i kręgosłupa w odcinku szyjnym, bóle barków i rąk,
  • a nawet szumienie czy dzwonienie w uszach.

Prawidłowa okluzja odnosi się do relacji łuków zębowych, stawu skroniowo-żuchwowego i mięsni twarzy. W przypadku działania różnych czynników może dojść do zachwiania jej równowagi. Przyczynami mogą być:

• stres,
  • wady zgryzu,
  • ubytki próchnicowe,
  • braki zębowe,
  • niepoprawnie wyrzynające się ósemki,
  • niewłaściwie dopasowane protezy,
  • schorzenia związane z układem szkieletowym,
  • używanie smoczka po 3 roku życia,
  • częste i długotrwałe żucie gumy,
  • urazy szczęki i zębów,
  • oddychanie przez usta,
  • nawyki np.: ssanie kciuka czy nagryzanie ołówka.

Diagnostyka choroby okluzyjnej powinna rozpocząć się od zbadania przez lekarza-dentystę z uzasadnieniem dolegliwości pacjenta i znalezieniem przyczyny objawów. W naszym gabinecie stomatologicznym lekarze specjalizujący się tych schorzeniach, znając dolegliwości i ich dokładną przyczynę, mogą rozpocząć konkretne leczenie odpowiednie dla danego Pacjenta. Często podczas leczenia choroby okluzyjnej niezbędna jest współpraca ze specjalistami z zakresu protetyki czy ortodoncji, aby leczenie nie polegało jedynie na eliminacji objawów, ale także przyczyny choroby. W naszej klinice zapewniamy interdyscyplinarną pracę lekarzy różnych specjalizacji w jednym miejscu, bez konieczności dodatkowych dojazdów.

Oznak choroby okluzyjnej nie należy bagatelizować. Z czasem mogą się one nasilać, powodować pękanie szkliwa, a także ścieranie, przemieszczanie i rozchwianie zębów. Zdarza się, że zmianom tym towarzyszą również dysfunkcje w stawie skroniowo-żuchwowym i w pracy mięśni twarzy. Dlatego jeżeli dostrzegają Państwo u siebie jakiekolwiek objawy występujące w tym schorzeniu, lepiej udać się do nas na wizytę, aby bezzwłocznie ten problem rozwiązać.